Mami, už nemám slipy

V terapii ráda používám konverzační obrázky, které zobrazují určitý postup činnosti. Dítě často dokáže velmi dobře seřadit, jak jdou tyto jednotlivé činnosti za sebou.

Prožitou zkušenost je potřeba vložit do slov

Když si ale o těchto činnostech chci následně povídat, dítě se v ději ztrácí. Je součástí každodenního dění v domácnosti, ale zdá se, že o běžných činnostech si s rodiči nevypráví. To vede k tomu, že dítě sice dokáže celkem pěkně napodobit postup, nicméně ho už nedokáže pokrýt slovy.

A přitom ty nejběžnější činnosti přinášejí tolik možností pro rozvoj řeči, společně strávený čas s dětmi, stejně jako učení a přípravu na budoucí samostatný krok do života.

Je milé pozorovat svou čtyřletou dceru, jak vyndavá prádlo z pračky a diví se, že každý kousek jejího oblečení je mokrý.

Emoce jako prostředek pro upevnění osvojeného slova

„Mami, tohle je mokrý. Mami, to triko je taky mokrý. Mami, a tyhle trenýrky jsou taky mokrý. Jak to?“ ptá se Beata.

To, co nám dospělákům je jasné, dětem jasné není. Potřebují vysvětlit, že voda, která se do bubnu pračky napustí, namočí skutečně všechny kusy prádla. Tuto zkušenost dítě získá tím, že mu dovolíme na každý kus prádla sáhnout. Zároveň mu pojmenujeme pocit, který cítí na své ruce. „Je to mokrý, viď?“

Jelikož vyndat celou pračku zabere trochu času a každý kousek prádla dětskou ručičku jemně zavlaží, lze předpokládat, že impulzy pro osvojení nového slova MOKRÝ přicházejí skrze uši, zrak i hmat, a tím vytvářejí natolik pevné spoje, že toto slovo se v dětském slovníku zabydlí a už z něho nezmizí.

Stejně tak díky této zkušenosti dítě zjistí, že kalhoty jsou mokr-é, zatímco sukně je mokr-á. Upevňuje si tedy gramatické dovednosti.

 

Rodiče dnes mají pestrou nabídku různých aktivit pro děti. Mnohdy se stane, že dítě jezdí z kroužku do kroužku už od předškolního věku. Ale kolik z těchto kroužků skutečně podporuje vývoj řeči? Jak moc má dítě možnost opakovaně a v kontaktu jeden na jednoho zažít intenzivní prožitek, který je pojmenován a opakovaně upevňován? Platíme za zábavu a přitom tu nejobyčejnější a nejjednodušší máme doma, stačí se rozhlédnout.

Já jsem včera pozorovala Beatu, jak s nadšením celou pračku přendala do sušičky, jak se radovala, že na tričku zmizel flek, a jak byla natěšená, že se to růžové tričko usušilo a konečně si ho může obléct. O pár dní později se klukům naplnil jejich koš prádla a ozvalo se: „Mami, nemám slipy,“ a užila jsem si to i s nimi.

Všichni byli přítomni procesu, který má poměrně složitý postup. Fáze na sebe totiž navazují a nelze je přeskočit, zaměnit, protože by to pak nevyšlo. Ať už vám dítě s činností přímo pomáhá, anebo mu ji pouze slovně popisujete, zatímco vás sleduje – povídejte si s ním o přítomném okamžiku, o materiálech a jejich vlastnostech, o tom, jak věci fungují. Nemusí to být pouze praní, ale také například vaření, výměna žárovky, doplnění mouky do skleněné dózy.

Nejenže si dítě rozvíjí slovní zásobu, případně koordinuje své pohyby, ale sledování správných postupů se mu pak bude hodit při nácviku psaní nebo čtení. Písmenka ve slově mají také přesné pořadí, které nelze zaměnit. Chvíli trvá, než je přečteme, musíme si je zapamatovat a pak je spojit dohromady, aby nám dávaly jako celek smysl. Když je spojíme ve špatném pořadí, nedojdeme ke smysluplnému slovu.

A proto jsou běžné denní činnosti a pracovní postupy zdrojem nejen nekonečného učení, ale také zábavy. Pro vás i vaše dítě.

E-SHOP logopedie s úsměvem - tudy prosím >>>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.