Učíme se správně vyslovovat

foto/video návod

S Prokopem 

Ahoj, já jsem Prokop. Je mi sedm. Narodil jsem se v Čechách. Do školy ale chodím v Kalifornii. Můj nejlepší kamarád je Andrew z Rumunska a Asheley z Korey. Rád stavím lego, trejduju pokémony. Chodím na keramiku a kung fu. Obojí je super.

Máma mě naučila vyslovat L a R, protože mi to nešlo, kvůli přirostlé podjazykové uzdičce. Naštěstí jsme to spolu zvládli a já nemusel k doktorovi na její chirurgické odstranění. Celý minulý rok jsem se učil anglicky. Když jsme přiletěli do Ameriky, neuměl jsem ani slovo, ale teď se už domluvím se svými kamarády. A to je prima. 

S Jonášem

Ahoj, já jsem Jonáš. Jsem Prokopův mladší brácha a je mi pět. Rád běhám po venku a jezdím na kole. Taky chodím na kung fu a keramiku a moc mě to baví. Můj kamarád je Liam z Havaje. Se svým bráchou mluvím česky, ale když trejdujeme pokémony, tak mluvíme anglicky.

Letos jsem začal chodit do školy. V Americe je škola už od pěti let. Tak se pomalu učím písmenka. Už umím všechny napsat a některé i přečtu. Máma mě teď učí správně říkat CSZ, protože se mi prý jazyk vysouvá ven z pusy. Mně to teda nevadí, ale mámě jo. A tak dělám mámě radost a snažím se s mámou trénovat. 

S Beatou

Ahoj, já jsem Beata. Jsem tu nejmladší. Jsou mi tři. Jsem s maminkou doma. Moc ráda zpívám, tancuju a maluju. Taky ráda modeluju, ale někdy tu modelínu nalepím i tam, kam nemám. Narodila jsem se v Čechách a když jsme se přestěhovali do Ameriky, tak jsem ještě neuměla mluvit. Teď mluvím česky a občas už i anglicky.

Ještě neumím říkat R, CSZ, ale máma říká, že je to v pohodě. Taky jsem se naučila anglicky w, takže říkám třeba woda, a to prý v pohodě není. Tak uvidíme, jestli mě to přejde nebo mi bude muset máma pomoci, stejně jako bráchům. 

Online kurz pro předškoláky

S JONÁŠEM DO ŠKOLY

zde >>>

S Jonášem do školy

Hry k upevnění správné výslovnosti.

V PRODEJI

zde >>>

ringspiralbinder_836x1155

LOGOPEDIE NA DOMA 2 díl

30 her pro rozvoj sluchového vnímání

od 4-6 let. 

 JIŽ  V PRODEJI

ringspiralbinder_836x1155 (1)

eshop logopedie s úsměvem

zde >>> cover-l003-600x600

Pro koho je návod určen?

Tato stránka je určena pro rodiče, kteří se chtějí pustit do nácviku správné výslovnosti se svým dítětem sami na vlastní pěst. Zároveň je také určena pro rodiče, kteří již se svým dítětem na logopedii dochází a chtějí se ujistit, že doma cvičí správně.

Stejně tak je určena pro všechny, kterým je z jakéhokoli důvodu logopedická péče nedostupná. Rodiče se tak mohou inspirovat a zkusit nácvik správné výslovnosti pomocí foto/video návodu, který jim pomůže mluvidla dítěte správně nastavit. 

Autorka tohoto návodu nenese žádnou zodpovědnost za neúspěch v nácviku. Foto návod je pouze ilustrativní a nemůže nahradit přímou práci terapeuta. 

Struktura stránek

Všechny stránky si zachovávají jednotnou strukturu, dozvíte se zde vždy šest základních informací.

  • 1
    dechová cvičení pro nácvik hlásky
  • 2
    cvičení na rozvoj motoriky mluvidel pro danou hlásku
  • 3
    kdy začít
  • 4
    foto/video návod nácviku hlásky
  • 5
    postup upevňování hlásky v řeči
  • 6
    odkaz na pracovní materiály k nácviku

Tři fáze nácviku hlásky

Postup nácviku správné výslovnosti má několik fází. Zde jsou tři základní, kterých je potřeba se držet. Hlásku je nejprve potřeba vyvodit. To znamená, naučit se ji správně vyslovit. Poté tento naučený zvuk (pohyb) musí dítě zapojit do běžné řeči. Při zapojování hlásky do běžné řeči postupujeme od nejjednodušších prvků - slabik, přes krátká slova až po slovní spojení a věty. 

Obvykle bývá nejjednodušší zapojit správnou výslovnost v pozici na začátku slova, poté na konci slova a nakonec urostřed slov. Ne vždy je to však pravidlem. Zkuste tedy, kde se hlásku dítěti daří nejlépe vyslovit a od této kombinace začněte.

 

  • 1
    Vyvození hlásky
    Jde o nastavení mluvidel do správné výchozí polohy a následné provedení pohybu vyslovení hlásky, spolu s doporovodným zvukem.
  • 2
    Upevnění výslovnosti
    Zapojení vyvozeného zvuku do slabik, krátkých i delších slov, a to ve všech pozicích.
  • 3
    Automatizace výslovnosti
    Zapojení hlásky do delších vět a samostatného vyprávění bez vědomé kontroly.

Rozvoj sluchového vnímání hlásky

Součástí úspěšného nácviku správné výslovnosti je vždy schopnost rozlišení hlásky sluchem. Dítě musí vědět, že hláska existuje a na jakém místě ji má ve slově říct. Proto je nezbytné pro správné zautomatizování výslovnosti věnovat pozornost také sluchovému vnímání. 

Učit dítě rozeznat správný zvuk hlásky, naučit ho poznat chybnou a správnou výslovnost, stejně jako umět rozpoznat slova, kde je hláska na začátku, na konci i uprostřed.

V případě, že nebudete při nácviku úspěšní, objevíte v motorice mluvidel vašeho dítěte větší nedostatky, se kterými si nebudete vědět rady, pak se do přímého nácviku hlásky nepouštějte a vyhledejte pomoc klinického logopeda.

Co ale můžete udělat vždy, i když máte pocit, že výslovnost nezvládnete, věnovat se rozvoji sluchového vnímání. Třeba podle mého nového e-booku Logopedie na doma 2. sluchové vnímání. ZDE>>>

Ušetříte si tak práci později a je možné, že se výslovnost vašeho dítěte částečně nebo zcela upraví.