s Martinou, Beatkou

Učíme se správně

a s Jonáškem

E-shop logopedických pomůcek

ZDE >>>

Online kurz S Jonášem do školy

v prodeji

ZDE >>>

S Jonášem do školy

Logopedie na doma 1.díl výslovnost

v prodeji

ZDE >>>

ringspiralbinder_836x1155

Logopedie na doma 2. díl sluchové vnímání

v prodeji

ZDE >>>

ringspiralbinder_836x1155 (1)

Skype konzultace

se mnou

ZDE >>>

13055531_1281910535157227_4065684611681156550_n

Postup správného vyvození hlásky K

Dechové cvičení

Výdechový proud při realizaci hlásky K je poměrně krátký, ale za to prudký. Rozráží závěr, který vytváří jazyk tím, že se jeho kořen mírně zvedne a přimkne se k nosohltanu. Je tedy dobré ještě před nácvikem naučit dítě prudký výdech. 

 

Obecná dechová cvičení:

  • sfouknutí svíčky – vyžaduje prudký výdech, dítě musí mít lehce nafouknuté tváře a zaokrouhlené rty, které míří mírně dopředu (viz video 1)
  • odfouknutí kuličky z ruky  – vyžaduje prudký výdech, rty jsou předsunuté mírně vpřed a tváře se lehce nafukují (viz video 2)

 

Motorika mluvidel

Hláska K se vyslovuje v zadní části dutiny ústní, jazyk se tedy mírně zasouvá vzad a zvedá se v oblasti kořene mírně vzhůru. Proto je nutné nejprve nacvičit správnou výchozí polohu jazyka.

1. NASTAVENÍ POLOHY JAZYKA – zasunutí jazyka – chceme, aby dítě aktivně zasunulo jazyk, co nejdál do dutiny ústní. Některým dětem tato pozice může vyvolávat dávivý reflex, pokud se to stane, je potřeba cvičit pomalu a postupně jazyk zvykat. Takže ho zasunujeme jen lehce, později více. S opakovaným tréninkem se reflex bude snižovat. PŘI TÉTO ČINNOSTI HLÍDÁME, ABY BYLA ÚSTA OTEVŘENÁ. 

Jak nacvičovat pohyby?

Vždy ukážeme dítěti nejprve, co po něm chceme, a vyžadujeme po něm přímou nápodobu. Pokud se to nedaří je pravděpodobné, že motorika jazyka dítěte bude vyžadovat cílené a delší cvičení. V takovém případě doporučuji návštěvu logopeda. Obzvlášť pokud se objeví následující chyby, do nápravy doma se nepouštějte.

DOKUD DÍTĚ NEUMÍ ZASUNOUT JAZYK VZAD, NENÍ SCHOPNÉ SPRÁVNOU VÝSLOVNOST HLÁSKY K OVLÁDNOUT. PROTO SE DO DALŠÍHO NÁCVIKU PUSŤTE AŽ VE CHVÍLI, KDY DÍTĚ TYTO POHYBY UŽ OPRAVDU UMÍ.

2. KLOKTÁNÍ – kloktání vytváří stejný závěr, který potřebujeme pro vyvození hlásky K. Zkusíme tedy, zda ho dítě umí. Pokud ne, pak ho začneme nacvičovat.

3. CHROCHTÁNÍ – spolu s hláskou K bývá také často chybná výslovnost hlásek G a CH. Pokud tomu tak je, učíme dítě také chrochtání a chrčení. Když tohle dítě úspěšně zvládá, hlásku můžeme vyvodit pomocí hlásky CH.

 

Kdy začít?

Hláska K se obvykle objevuje mezi druhým a třetím rokem. Po třetím roce by měla být již vyslovena správně. S dobře spolupracujícím dítětem můžeme hravou formou začít zkoušet dechová a motorická cvičení už klidně okolo 3,5 let. 

 

Vyvození správné výslovnosti hlásky K

1. PŘÍMÁ NÁPODOBA –  ukážeme dítěti zasunutí jazyka a vyslovíme K, zkusíme, zda hlásku dokáže ihned napodobit. Pokud ano, máme to nejjednodušší. (viz video)

2. VYVOZENÍ POMOCÍ T – mnoho dětí zaměňuje K za T. My si hlásku T vezmeme na pomoc pro vyvození hlásky K. Požádáme dítě, aby otevřelo ústa a dalo jazyk dolů za zuby. My mu prstem lehce stlačíme hrot jazyka a zasuneme jazyk mírně (stačí 0,5–1 cm vzad). Stále držíme hrot jazyka a požádáme dítě, aby řeklo T.

A protože mu jazyk držíme, nemůže hrot vyskočit nahoru, jak by se normálně u T stalo a místo toho se vyklene kořen nahoru a dítě velmi pravděpodobně řekne K. TOTO ZKUSTE IDEÁLNĚ VLEŽE. Jazyk padá pomocí gravitace sám dolů a pro dítě je to pak snazší.

 

 

NEDAŘÍ SE VÁM TO? NEVĚŠTE HLAVU. VYVOZENÍ HLÁSKY NĚKDY NEBÝVÁ JEDNODUCHÉ, KAŽDÝ LOGOPED ZNÁ JEŠTĚ NĚKOLIK DALŠÍCH TRIKŮ, JAK HLÁSKU VYVODIT. POKUD SE VÁM TO TEDY DOMA NEDAŘÍ, NEVÁHEJTE HO KONTAKTOVAT. URČITĚ PRO VÁS BUDE MÍT ŘEŠENÍ. 🙂

 

Můžete také využít SKYPE KONZULTACI přímo se mnou. Více se o ní dočtet ZDE >>>>

 

A jak dál?

 

Když už dítě umí K samostatně vyslovit, čeká ho ještě ne vždy úplně krátká cesta k tomu, aby ho také začalo používat. Nejprve se snažíme zapojit ho v kombinaci se samohláskou ve slabikách. Tedy ka, ke, ky, ko, ku. Poté zkoušíme K na konci a uprostřed slov.

Když se daří slabiky, tak zkoušíme krátká slova: kolo, kočár, koza, mák, luk, puk.  Když dítě umí slova, začneme hlásku zapojovat do vět. Na pomoc si můžeme vzít básničky nebo texty na K. Tento nácvik však může trvat dlouho a existuje spousta her, jak do řeči zapojit správnou výslovnost. 60 z nich jsem pro vás sepsala do e-booku Logopedie na doma.

 

Pracovní materiály

Nácvikringspiralbinder_836x1155 výslovnosti může trvat i několik měsíců a aby to byla opravdová zábava, musíte vědět, jak na to. Proto jsem pro vás sepsala e-book, kde najdete více než 60 hravých cvičení k nácviku správné výslovnosti jakékoli hlásky.

E-book je spolu s pracovním sešitem v prodeji ZDE >>>

 

 

 

ringspiralbinder_836x1155 (1)Nácvik výslovnosti může být někdy zkomplikován tím, že dítě neslyší hlásku ve slovech. Takže když si neuvědomuje, kde je např. ve slově KOLO hláska K, nemůže ji tam pak ani vyslovit.

Proto se u některých dětí musíme také věnovat intenzivně rozvoji sluchového vnímání, aby byla úprava výslovnosti úspěšná. Pro takové případy jsem se rozhodla vytvořit druhý díl LOGOPEDIE NA DOMA – sluchové vnímání. 

E-book je spolu s pracovním sešitem v prodeji ZDE.

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *