Hrabat se, rochnit, cítit a prožívat. Vyrobte s dětmi sensory box.

Hrabat se, rochnit, přesýpat, zkoumat, nabírat, míchat, dotýkat se i cítít, prostě vnímat všemi smysly a prožívat. To vše je sensory box.

Co je sensory box?

Sensory box je v podstatě krabice naplněná materiálem ke zkoumání. Vyrobit si ho můžete na jakékoliv téma. Sensory box by měl být tak velký, aby ho mohlo dítě dosyta prozkoumat, aniž by materiál z něj odnášelo pryč. Box by neměl být příliš hluboký, aby dítě mohlo pohodlně sáhnout na jeho dno.

Dítě tak může skrze své smysly zkoumat svět okolo něj.

Čím lze naplnit sensory box?

Základem sensory boxu bývá většinou suchá potravina jako jsou obilná zrna, rýže, luštěniny, těstoviny nebo přírodniny jako písek, drobné kamínky, ale také voda. Do základní náplně pak vkládáme pro dítě zajímavé předměty, přírodniny. Ať už to jsou věci, které dítě momentálně zajímají, nebo předměty, které si přineslo z lesa, z výletu, z pláže, z hor a jiných zajímavých míst.

Dítě většinou základní materiál (písek, rýži, vodu…) nalévá, nabírá, přesýpá, míchá, Takže box obohatíme o naběračku, lžíci, vařečku, kelímky, mističky, cokoli co nás pro tyto účely napadne. Ideální je měnit velikosti misek i náčiní, kterým dítě nabírá, aby si tak procvičovalo různé způsoby nabírání, úchopu a učilo se odhadovat množství materiálu, které se např. vejde do misky.

Co se dítě pomocí sensory boxu učí?

The Imagination Tree shares a sensory tub idea fit for a fairy princess with their flowers and faries themed tub. Pinned by SPD Blogger Network. For more sensory-related pins, see http://pinterest.com/spdbn:

  1. rozvoj praktických dovedností – dítě se pomocí nabírání, nelévání, míchání, přesýpání, přenášení apod. učí praktické dovednosti, které si poté přenese do běžného života, využije je např. při jídle, pití, pomoci při vaření apod.
  2. rozvoj motorických dovedností – zkoumáním předmětů a manipulací s nimi si rozvíjí motorické dovednosti. Dítě si pomocí praktických dovedností zlepšuje jemnou i hrubou motoriku. To se mu bude hodit nejen při samostatném oblékání, malování, ale i psaní.
  3. rozvoj jazykových dovedností a komunikace – dítě se učí poznávat a pojmenovávat nové věci (podstatná jména – šišky, kameny, skleněné krystaly, okvětní lísky apod.), také vnímá jejich kvalitu (přídavná jména – velký, hustý, hluboký, tvrdý, křehký apod.) a zkouší činnosti (slovesa – nalévat, míchat, přesýpat, zahrabat, vylovit apod.), které lze s věcmi provádět. Díky tomu si dítě rozvíjí slovní zásobu, ale i konverzační dovednosti. Může sdílet své dojmy, prožitky, ptát se na to, co ho zajímá, nebo si vyprávět o místech, kde své poklady nasbíralo.
  4. rozvoj zrakového vnímání – dítě se učí pomocí zraku vnímat a rozlišovat různě velké předměty a jejich tvary i barvy. Zároveň se učí vnímat velikost misek, kelímků a nádobek, do kterých nabírá základní materiál. Nácvik porovnávání předmětů, tvarů a velikostí mu později ve škole usnadní nácvik rozlišování velikosti i tvaru písmen.
  5. rozvoj sluchového vnímání – předměty, s nimiž dítě manipuluje, vydavájí různé zvuky, které se dítě učí vnímat a spojuje si je s daným předmětem. Ve škole při nácviku čtení se děti učí v podstatě to samé. Spojují zvuk hlásky s tvarem písmene. Když si tuto činnost dítě průběžně trénuje, ve škole už mu to jde hravě.
  6. rozvoj čichu a hmatu – nelze opomenout ani tyto dva smysly, které v dospělém věku sice využíváme méně, nicméně pro děti jsou to smysly, kterými svět vnímají ještě hodně intenzivně. Box tak můžeme dítěti ovonět vonnými olejíčky jako je vanilka, levandule nebo pomeranč. Tím, že se dítě předmětů dotýká získává představu o jejich tvaru, povrchu i velikosti. Tyto vjemy jsou základem pro aktivní pojmenování věci slovem. Dítěti se pak vybaví např. při slovu písek nejen jeho barva, ale i hmatový vjem a vůně. Prožité slovo si dítě nejen lépe zapamatuje, ale i snadněji vybaví ve chvíli, kdy ho chce použít.
  7. koncentrace –  zlepšení koncentrace je jedním z hlavních benefitů sensory boxu. Stane se pravidlem, že se dítě do zkoumání ponoří natolik, že doslova nevnímá svět okolo sebe, a to je ta správná koncentrace, při které se dítě zklidní a efektivně se učí.

Jaké zvolit téma?

Děti se rychle mění a jejich poznávání nemá hranice. Proto brzy zjistíte, že jeden sensory box nemůžete mít doma půl roku. Dítě se ho nabaží, prozkoumá, ohmatá předměty, nasytí se vůní a barvami a je připravené vnímat nové podněty.

Proto je dobré téma boxu pravidelně střídat. Můžeme se inspirovat ročním obdobím, zájmy dítěte nebo vzdělávacím tématem. Box tak můžeme naplnit podzimní tématikou, v plážovém stylu nebo ve stylu měsíční krajiny. Nebojíme se pak dítěti do boxu vložit reálné hračky jako raketoplány, náklaďáky nebo postavičky zvířátek.

moon sand and glow in the dark stars for space sensory tub. Might need to get some of those space toys!:

Pro předškoláka nebo školáka můžeme box naplnit písmenky, čísly, tvary nebo různými barvami.

Jediná nevýhoda sensory boxu…

Jedinou nevýhodou sensory boxu je asi to, že je z něj občas nepořádek. Míra nepořádku je dána nejen věkem dítěte, ale také předměty a materiálem, který do sensory boxu vložíme.

Pro menší děti bych volila bazének, do kterého si dítě může samo zalézt a v něm se rochnit. To pak moc nepořádku nenadělá.

Samostatná krabice, vedle níž dítě sedí nebo stojí, přináší už větší rizika. Hodí se pro děti kolem třetího roku a starší. Z mé zkušenosti doporučuji dát pod dítě alespoň deku, aby mělo povědomí určité hranice, kde může předměty zkoumat. Ať nemáte rýži po celém bytě.

Můžu vám ale slíbit, že když přimhouříte oko na trochou nepořádku, odměnou vám pak bude třeba i hodina volného času pro sebe.

E-SHOP logopedie s úsměvem - tudy prosím >>>

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *