fbpx

Pití z brčka, příčina i prevence šišlání.

Ti, kteří už četli můj e-book Jak na první lžičku?, vědí, že správná technika příjmu potravy a tekutin pozitivně ovlivňuje správnou výslovnost. Hned si vysvětlíme jak. Ačkoli jsou mluvidla určena – jak už sám termín napovídá – k mluvení, jejich primární funkcí je příjem a zpracování potravy. Příroda to má totiž velmi rozumně zařízené. Miminko, předtím než se naučí běhat, musí se nejprve zvednout na bříšku a „pást koníky“, postupně se napřimuje, zkouší první pokusy lezení, stání a první kroky. Stejně tak i mluvidla se na náročný akt, jakým je artikulace (výslovnost), dlouho připravují. K rozvoji svalů a struktur v oblasti mluvidel mohutně přispívá každodenní trénink ve formě zpracování potravy. Sání, žvýkání, kousání i polykání připravuje svaly jazyka, rtů, ale i čelist na budoucí mluvení. Proto je správná technika příjmu potravy pro rozvoj správné výslovnosti naprosto klíčová. Dnes ale nechci mluvit o jídle, tento článek bude o pití. Trendem dnešní doby jsou kojenecké lahvičky, které se staly součástí moderního stylu života. Pokud opomineme kojence, který z jakéhokoli důvodu nemůže být kojen, pak jsou kojenecké lahvičky používány především proto, aby se maminka mohla s miminkem svobodně pohybovat. Tak nějak se vžilo, že každé miminko potřebuje minimálně od šesti měsíců kojeneckou lahev. Nepotřebuje. Kojenec, který byl plně kojený, může od šestého měsíce bez výraznějších problémů přejít rovnou na pití z hrnečku. Nejenže to prospěje vývoji mluvidel, protože se pitím z hrnečku podpoří správná forma polykání, ale také to ušetří stovky korun za zcela zbytečné, nefunkční a škodlivé lahve.

V čem je kojenecká lahev špatná?

Při přechodu na tuhou stravu kojenec zvedá jazyk vzhůru za horní řezáky, aby mohl správně polknout. Jazyk se ve střední části vyklene, aby mohla proběhnout tzv. polykací vlna shora šikmo vzad. Při pití z jakékoli lahve k této technice polykání nedochází. U všech lahviček má totiž dítě obvykle podsunutý jazyk pod pítkem (savičkou), vystrčený mírně mezi zuby a nasává tekutinu pohybem zpředu dozadu. Tato technika polykání je vhodná pro děti do šesti měsíců, nikoli pro děti starší. Při této technice dochází k fixování mezizubní polohy jazyka, kterou pak můžeme pozorovat u dětí při chybné tvorbě hlásek TDN, CSZ, často také ČŠŽ a L. Pití z těchto lahví, stejně jako dlouhotrvající používání dudlíku, může napáchat nemalé škody, jejichž odstranění zabere obvykle více než jeden a půl roku intenzivní logopedické péče. Spolu s přechodem na tuhou stravu dítě přechází na vyzrálejší techniku polykání a tu bychom nevhodnými lahvemi ani dudlíkem neměli blokovat.

Jaká lahev na pití je tedy ta správná?

Odpověď je jednoduchá. Je to taková lahev, u které bude dítě polykat stejně, jako kdyby pilo z hrnečku. Jediná lahev, resp. jediné pítko, které toto splňuje, je brčko. Má to ale jeden dost podstatný háček. Brčko se musí do úst vložit správně. Z brčka lze totiž pít stejně špatně jako z ostatních saviček.

Zde jsou dvě nejčastější chybné polohy při pití z brčka.

TAKTO NE

TAKTO TAKÉ NE

Jaká je tedy správná technika pití z brčka podporoující polohu jazyka k tvorbě sykavek?

Správná technika vypadá takto: zuby sevřeme k sobě a brčko vložíme před zuby, tedy maximálně půl centimetru do úst. To můžeme zajistit tím, že brčko dítěti chytneme prsty půl centimetru od horního okraje.

Úchop brčka.

Krok č. 1:

Brčko umstíme před zuby. Správnou délku brčka v ústech nastavíme pomocí prstů. Jimi chytneme brčko 0,5 cm od horního okraje.

Následně dítě obemkne brčko rty, ty se lehce předsunou dopředu. Pokud to uděláme takto, hrot jazyka se zcela přirozeně a správně usadí za dolní řezáky. Při pití pak pocítíme silný tlak na svaly v oblasti hrotu jazyka. Přesně na ty svaly, které následně pracují při tvorbě sykavek. Krok č. 2

Rty se mírně předsunou a obemknou brčko.

Ostré sykavky CSZ jsou při nápravě chybné výslovnosti někdy doslova peklo. Dříve než jsem se seznámila s touto skvělou technikou pití z brčka i správnou technikou příjmu potravy a tekutin vycházející z přístupu americké terapeutky Sary Rosenfeld Johnsonové, která již od raného dětství pracuje ve prospěch správné výslovnosti, jsem i já sama svým dětem bohužel zakoupila špatné lahve. Vy už se tomu můžete vyhnout. Můj syn si sice vypracoval mezizubní sykavky právě z tohoto důvodu, ale následně jsme díky správné technice pití z brčka nastavili mluvidla zpět do správné výchozí polohy na nácvik sykavek. Úspěšně tuto techniku využívám při terapii sykavek a moc jsme si ji oblíbila. Mám tedy silné nutkání se o tuto skvělou zkušenost podělit. Pokud chcete zajistit správný vývoj výslovnosti a vyhnout se urputné nápravě chybné výslovnosti hlásek DTN, CSZ, ČŠŽ a L, vyhněte se kojeneckým lahvím. Anebo kupte lahev s brčkem a naučte z ní dítě správně pít. Teď už víte, jak na to. Pokud se už s nápravou chybné výslovnosti sykavek trápíte, pořiďte si sadu brček různých barev a tvarů a pusťte se do správného pití. Prospějete tím svalům v oblasti hrotu jazyka a náprava sykavek bude rychlejší a efektivnější. Sara Rosenfeld Johnsonová, autorka tohoto terapeutického přístupu, doporučuje vypít denně 150 ml tekutin pomocí brčka. Efekt uvidíte velmi brzy.

Důležitá rada na závěr:

Pokud se do aktivního nácviku pustíte, sledujte dítě v průběhu pití. Pokud je zvyklé brčko držet chybně mezi zuby, nevydrží správnou technikou pít dlouhou. Musí se to učit postupně. Proto sledujte polohu brčka v průběhu pití. Jakmile dítě přejde k chybné poloze, aby si ulevilo, ihned pití ukončete a zkuste to další den znovu. Uvidíte, že se bude rychle zlepšovat a každý den vypije o trochu více tekutiny správnou technikou. Odměnou vám pak bude rychlejší terapeutický efekt nápravy chybné výslovnosti. Dítě si při správné technice pití z brčka rozvine dostatečnou sílu svalů hrotu jazyka a zafixuje si správnou polohu pro vyvození hlásek CSZ. Sama jsem byla překvapená, jak snadno a rychle se to může stát. A ještě jeden tip: Svému synovi jsem jeho lahev na pití s brčkem upravila tak, že jsem brčko ustřihla na potřebnou délku 0,5 cm, aby zkrátka neměl jinou možnost než si ho do úst vložit správně. 🙂 Pokud se s nácvikem trápíte už opravdu dlouho a nevíte jak správnou výslovnost procvičovat, mohla by vám situaci ulehčit série šedesáti jazykových her k úpravě správné výslovnosti, která je součástí e-booku Logopedie na doma 1. díl výslovnost. Pokud je pro vaše dítě výslovnost neustále problematická, hledejte podporu v našich online programech pro děti. Například Rozhýbej svůj jazýček, Hlásky s úsměvem. Více čtěte zde >>>. Podívejte se na náš nový e-shop.
Jsem klinická logopedka a zastánkyně celostního přístupu v léčbě poruch komunikace. Maminka tří dětí a nadšená propagátorka online logopedie. Se svoji rodinou zažívám již několik let život v zahraničí. Z mých tří dětí se plynule staly mluvčí dvou jazyků a já s nadšením sleduji jejich vývoj. Jsem zakladatelkou úspěšného e-shopu Logopedie s úsměvem, kde nabízím autorské logopedické obrázkové materiály a pracovní sešity pro snadnější úpravu výslovnosti. Vydávám ve spolupráci s nakladatelství Euromedia pracovní sešity Učíme se hlásku C, L, R a další. Natáčím pro vás výuková vide o logopedii na facebooku Logopedie s úsměvem a podporuji vás rodiče dětí s poruchami komunikace na facebooku Celostní komunikace. Více informací se dozvíte zde. >>
Komentáře